قبل از پيدايش وسايط نقلية موتوري مثل اتومبيلهاي مختلف، قطار، كشتي و هواپيما كه مسافر و بار را به سهولت حمل مينمايند، تجار، مالالتجارههاي خود را به وسيلة چهارپايان مثل الاغ و قاطر و شتر و امثال آن حمل مينمودند. همچنين مسافرتها و زيارتها به وسيلة همين چهارپايان انجام ميگرفت كه مدّت مديدي طول ميكشيد تا مالالتجارهها يا مسافرين پس از مشقّات و زحمات زياد به مقصد خود برسند. بنابراين احتياج فراواني به استراحتگاه بين راه داشتند تا خود و مركبشان در آن محل كمي توقف نموده، رفع خستگي نمايند و براي ادامة راه آماده شوند. به همين مناسبت سلاطين قديم ايران به فكر ساختن كاروانسراهاي مجهزّ ميان شهرهاي مهمّ تجاري يا اماكن مقدّسه زيارتي افتادند. اين كاروانسراها بهترين محل آسايش مسافران و حفظ امنيت كالاهاي آنها و همچنين محل ارتباط و اطلاع با شهرهاي ديگر بودهاند. كاروانسراها حُجرات متعددي جهت مسافر و طويلههاي مجهزّي براي مركبهاي آنها داشته است. بناي اين نوع كاروانسراهاي امن و مجهزّ در زمان صفويه به خصوص در عهد شاه عباس به اوج خود رسيد. چنانكه در كتب تاريخ ضبط شده، شاه عباس تعداد 999 باب كاروانسرا در سراسر كشور احداث نموده است. بسياري از سيّاحاني كه در آن زمان به ايران آمدهاند اين كاروانسراها را نام برده و مدتها در آنجا زندگي كردهاند. تاورنيه نوشته است: «بعضي از كاروانسراهاي ايران گنجايش يكصد مسافر را با اسبها و كالاهايشان داشته، تا مسافران بتوانند مدتها با آسايش و امنيت در آنجا به استراحت بپردازند». ژان شاردن تعداد حجرات و اتاقهاي يكي از اين كاروانسراها را 250 باب دانسته و نوشته است: «كاروانسرا داراي حوض بزرگي در وسط و درختان تنومندي در اطراف است.» تعداد كاروانسراهاي اصفهان را در عهد صفويه 182 باب ذكر كردهاند. كاروانسراي مادرشاه (مهمانسراي عباسي) در مشرق مدرسه چهارباغ و در سمت چپ خيابان چهارباغ يكي از بزرگترين كاروانسراهاي اصفهان واقع شده است اين كاروانسرا همزمان با بناي مدرسه چهارباغ احداث شده تا درآمد و عوايد آن به مصرف مخارج طلاب و نگهداري مدرسه برسد. كاروانسرا در زمان سلطنت شاه حسين صفوي ساخته شد و در عداد آخرين آثاري است كه در اواخر حكومت صفويان در اصفهان ساخته شده است. يكي از محققان و پژوهشگران معماري اسلامي، اين كاروانسراي چهار ايواني مستطيل شكل را داراي 128 متر طول و 93 متر عرض نوشته است كه در دو طبقه آن 140 اتاق دارد. در پشت اين اتاقها دو اصطبل سراسري نيز وجود داشته است. اين كاروانسرا در دوره قاجاريه مانند ساير آثار اصفهان مورد بي مهري ظل السلطان حاكم اصفهان قرار گرفت و بالاخره نيز بوسيله اين شاهزاده حاكم به فروش رسيد. درحدود سال 1343 شمسي مقرر گرديد كاروانسراي مادرشاه با حفظ جنبه هاي هنري و ارزش هاي معماري دوران صفويه به يك مهمانسراي بين المللي تبديل گردد. طرح هاي اوليه كار به وسيله ماكسيم سيرو متخصص مشهور كه تاليفات بسياري در معماري ايران و بخصوص كاروانسراها دارد آماده گرديد و با استفاده از شيوه هاي معماري سنتي و تقليد از نقاشي هاي موجود در بناهاي تاريخي بويژه نقاشي ها و گچبري هاي كاخ عاليقاپو سالن هاي مهمانسراي مزبور پس از مدت 8 سال آماده گرديد. اين مهمانسرا كه امروز به نام مهمانسراي عباسي ناميده مي شود با نقاشي ها و تزئينات نقاشي و گچبريهاي بسيار زيبا و آثار چوبي نفيس و آلت و لفظ هاي باشكوه يكي از جاذبه هاي بسيار زيباي اصفهان بشمار مي رود. علاوه برآن اين مهمانسرا پذيراي اجلاس ها و سمينارها و نشست هاي داخلي و بين المللي است كه در سالن هاي جديد الاحداث آن برگزار مي گردد. كاروانسراي مقصود عطّار اين كاروانسرا در حوالي ميدان امام قرار داشته و بنا به توصية شاه عباس به دست عطّاري معروف، با تجهيزات كامل ساخته شده است كاروانسراي مذكور به شكل مربع مستطيل و به طول 136 متر و عرض 60 متر بوده. در اطراف آن اتاقهاي دو طبقه به ارتفاع 5/7 متر ساخته شده بود. در مدخل كاروانسرا دكانهايي در طرفين دالان ورودي قرار داشته است، اتاقهاي پاييني كاروانسرا داراي ايوان و مهتابي و اتاقهاي فوقاني داراي صندوقخانه بودهاند كف كاروانسرا سنگفرش و در وسط آن حوض بزرگي ساخته بودهاند در گوشه و كنار ساختمان نيز چند چاه آب وجود داشته است. پشت ساختمان طويله يا باربند، براي استراحت و خوراك حيوانات در نظر گرفته شده بود. مغازة عطّاري كه اين كاروانسرا را ساخته، در مقابل كاروانسرا بوده است. در اطراف كاروانسرا كتيبههاي زيبايي وجود داشته كه در آن نصايحي با خط نستعليق نوشته شده بود كه براي كاروانيان سودمند و راهنما بوده است، از جمله اين جملات:«براي هر مسافر دو چيز لازم است اول پول براي رفع نياز و دوم شمشير براي حفظ آن». «اگر خواهي به مقصد برسي، شبانگاه حركت كن و بدان شب رازداري با وفاست و روز فاش كننده اسرار». «روزها همچون برادران و شبها خواهران آنها هستند.» كاروانسراهاي اصفهان:
بعضي از اين كاروانسراها هماكنون نيز موجود هستند كه به عنوان مراكز تجّاري و انبار تجار و محل كسب بازاريان اصفهان مورد استفاده قرار ميگيرند. بعضي از آنها نيز به طور كلي ويران شده و به مراكز ديگري مبدل گرديدهاند. |
در گوشه و كنار شهر تاريخي اصفهان برج هاي مدور و مرتفعي به چشم مي خورند كه بسياري اشتباهاً آنها را دژهاي قديمي شهر به حساب آورده اند. اين برج ها به كبوتران تعلق داشته و كبوتر خان يا كبوترخانه ناميده مي شده اند بسياري از جهانگردان و خارجياني كه در روزگار صفويه به ايران آمده اند و اصفهان را مورد بازديد قرار داده اند تصاوير زيبايي از اين برجها در سفر نامه هايشان آورده اند و در باره آنها مطلب نوشته اند. با مطالعه اين سفرنامه ها مي توانيم به زوال تدريجي اين برج ها واقف شويم. در قديم پرورش و نگهداري كبوتر در ايران معمول بوده و كبوتر خانه ها براي بدست آوردن فضله اين كبوتران ساخته مي شد. اين فضولات پس از مخلوط شدن با خاك، كود بسيار عالي مي شد تا خربزه و هندوانه و ساير ميوه هاي جاليزي بهتر پرورش يابند. يكي از خارجياني كه در عصر قاجاريه اصفهان را ديده از اهمال و سهل انگاري دولتمردان و حكام در نگهداري اين برجها اظهار تاسف كرده و اهميتي كه فضولات اين كبوتران براي مزارع داشته اند اشاره مي كند. به هر صورت اين برجهاي گرد و بلند كه قسمت فوقاني آنها داراي طرحهاي زيبا و دل انگيز هستند داراي حجره هاي كوچكي در داخل مي باشند. اين حجره ها براي اين ساخته شده اند تا كبوتران آشيانه هاي خود را در آن بسازند.
در سالهاي اخير سازمانهاي مسئول براي حفاظت و مرمت برجهاي كبوتر اقدامات جدي را آغاز كرده اند. زيرا علاوه بر مطالعه و پژوهش در معماري اسلامي با بررسي بيشتر اين نكته مشخص مي گردد كه معماران ايراني در آن روزگاران علاوه بر صرفه جويي در زمين براي بهبود محصولات كشاورزي چه شگردهايي به كار مي برده اند. البته اين برجهاي كبوتر مخصوص اصفهان نبودند. در شهرستانها و روستاهاي تابع نيز برجهاي زيبايي مي بينيم كه براي همين منظور ساخته شده اند. |
|
اين حمّام در پشت مطبخ و جنب عمارت دولتي ساخته شده كه يادگاري از دوران صفويه است. گويند زماني كه سيفالدوله، سلطان محمدميرزا، شالودة بناي عمارتي را در اين محل ميريخته، در حين كند و كاوي كه به عمل آمده، اين حمّام از زير خاك بيرون آمده و عجب اينكه سالم و بدون عيب باقي مانده بود. اين حمّام كه يكي از بهترين و زيباترين حمّامهاي زمان خود بود، از سنگهاي مرمر عالي و كاشيهاي مرغوب و ديگر مصالح خوب ساخته شده بود. چند سال قبل آزمندان، به طمع مصالح گرانبهاي آن، حمّام را خراب كرده و مصالح آن را تاراج كرده و به فروش رسانيدند.
از جملة حمّامهاي معروف ديگر اصفهان حمّامهاي زير را ميتوان نام برد:
- حمّام شاهزاده ها، در بازار صباغان اصفهان
- حمّام بيگدلي، در شمال شرقي ميدان نقش جهان
- حمّام خواجو در مغرب چهارباغ صدر اصفهان
- حمّام شيخ بهايي در حوالي مسجد جمعه، از اين حمّام داستانهاي شگفتانگيزي نقل ميشود، از جمله اينكه با يك شمع آب آن گرم ميشده است.
- حمّام سنگ حمّام چيتسازها، در محلّة نو
- حمّام ذوالفقار، در بازار بزرگ نزديك مسجد و مدرسهاي به همين نام
- حمّام رستمخان و حمّام سيفالدين و حمّام ميرزا روح الله در قلعه بزرگ
-حمّام لله بيك، در بازار بزرگ
- حمّام ساروتقي، دربازار ساروتقي
- حمّام شيخ لطف الله، در ظلع شرقي ميدان نقش جهان
- حمّام تراشها، در نزديكي مسجد جامع عتيق
- حمّام مشيرالملك و حمّام شيرعلي كه از شهرت خاصي برخوردار بوده است.
- حمّام كربلايي – از دلقكهاي معروف شاه عباس – كه شهرت خاصي داشته و در دردشت واقع بوده است.
از حمّامهاي ديگر دردشت حمّام ملاشمس، حمّام جوجي، حمّام وزير، حمّام شورا، حمّام شيخ و حمّام آقاشير را ميتوان نام برد.
در محلّه خواجو حدود بيست حمّام وجود داشته است. از جمله حمّام تيموربيك و حمّام مير قاسم بيك. حمّام عباسي نيز از حمّامهاي مشهوري بوده كه در دروازه عباسي قرار داشت.
در ميدان كهنه اصفهان نيز حمّامهاي متعددي بوده كه حمّام ميرزا صدر جهان مستوفي الممالك از همه مهمتر بوده است.
عباسآباد اصفهان نيز كه محل سكونت تبريزيهاي مقيم اصفهان بوده، باب حمّام داشته و مهمترين آنها، حمّام چلپي بوده. اين حمام را چلپي استانبول كه ازتجار معروف زمان صفويه ميباشد نزديك منزل خود در عباسآباد ساخته است.حمّام اسفندياربيك نزديك پل باباركن به دست اسفنديار بيك سردار شاه عباس ساخته شده است. حمّام سعادتآباد واقع در كاخ سعادتآباد به دست يكي از سلاطين صفويه ساخته شده و حمّام سلطنتي بوده است.در جلفاي اصفهان هفت باب حمّام اختصاصي وجود داشته كه هر كدام در يكي از محلاّت جلفا به همان نام شهرت داشته است.
در ميدان كهنه كه محلّه قديمي و پرجمعيت اصفهان ميباشد، حمّامهاي ديگري بوده از جمله حمّام كمرزرين، حمّام تخت، حمّام ميرزا كوچك، حمّام ميرآخورباشي، حمّام فراشباشي، حمّام نقشيان، حمّام ميرزافصيح،حمّام رختشويان و حمّام ميرزاصدر. از حمّامهاي ديگر حمّام پايدار در هارون ولايت، حمّام خاصه تراش، سلماني مخصوص شاه عباس در نيماورد – حمّام ميرزاباقر در مسجد سيد و حمّام ميرزااسماعيل در دارالبطّيخ را ميتوان نام برد.
به طور كلي در زمان صفويه 273 باب حمّام در اصفهان داير بوده، بعضي از اين حمّامها هنوز داير است و بسياري از آن خراب و متروك گرديده است. در قرن اخير بسياري از حمّامهاي اصفهان بهداشتي گرديد و خزينه كه عامل انتقال ميكرب بود به دوش تبديل شده است. داستان مكرم و امام جمعه اصفهان در حمّام عمومي كه باعث بستن خزينهها شد، بسيار آموزنده و از ابتكارات مكرم اصفهاني بوده است. حمّامهاي عمومي به نمرة اختصاصي و عمومي تقسيم گرديده و همه آنها داراي دوش آب سرد و گرم ميباشد
اين حمّام در محلّة بيدآباد، در كنار نهر «فدين» يا «فدن» قرار دارد و با اسلوبي خاص و مصالح عالي ساخته شده، به طوري كه نظر هر بينندهاي را جلب ميكند. در كنار حمام، مسجد و مدرسهاي به همين نام بنا شده و حمّام وقف آنها گرديده است. در كنار آن حمّام كوچكتري ساخته شده تا زن و مرد بتوانند هر دو از حمّام استفاده نمايند.
اين حمّام در شمال شرقي خيابان سپه فعلي و در شمال ميدان چهار حوض قديم اصفهان قرار داشت. اين حمّام را يكي از خواجهسرايان سلاطين صفويه به نام خسروآقا با اسلوب و استحكام خاصي ساخته بود. حمّام خسروآقا از نظر معماري و مصالح ساختماني و وسعت، جزء بناها و آثار تاريخي محسوب ميشد. آب مصرفي آن از چاه تأمين ميگرديد و هم سطح زمين ساخته شده بود و از نظر اكسيژن و بهداشت كمبود نداشت. از اين حمّام بسيار زيبا داستانهاي جالبي به يادگار مانده است. چند سال قبل افرادي ناشناس(!) اين حمّام را شبانه با عنوان و بهانة تعريض خيابان خراب كردند، كه هم از طرف مردم و هنرمندان و علاقمندان تاريخ و فرهنگ و آثار معماري ايران و هم از سوي سازمان يونسكو بسيار اعتراض و سر و صدا ايجاد كرد. حمّام شاه: اين حمّام در بازار اصفهان قرار دارد. اگرچه باني و سازنده آن معلوم نيست اما از مجللترين و زيباترين حمّامهاي اصفهان بوده است. حمام شاه با سنگهاي مرمر و كاشيكاريهاي زيبا و نقاشيهاي ارزشمند تزئين يافته است. در اين حمّام چاله حوضهايي جهت آببازي و شنا وجود داشته كه در حال حاضر هم وجود دارد، ولي چند سالي است كه از آن استفاده نميشود.