معرفی وبلاگ
ندانم که این مرز مینو سرشت که گویی بهشت است از زرع و کشت کدامین بر و بوم ارزنده است که طنازی او برازنده است عروس طبیعت بت دلستان که پوشیده پیراهن پرنیان بود اصفهان، اصفهان، اصفهان، که بی او صفایی ندارد جهان بود اصفهان جلوه ای از بهشت بویژه به هنگام اردی بهشت مگو اصفهان است نصف جهان نیرز جهان هیچ بی اصفهان بود اصفهان قلب ایران زمین بود اصفهان به ز ما چین و چین
دسته
شاهنامه
گروه اصفهان شناسي زنده رو د
دانلود كتاب
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 126566
تعداد نوشته ها : 82
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

چهارسو: اصل اين كلمة چهارسوق ست كه از دو جزء «چهار» (عدد ترتيبي) فارسي و «سوق» عربي، به مفهوم بازار تركيب شده است و در تلفظ محلي كلمة چهار سايش يافته و حرف «ق» از كلمة سوق نيز ساقط گشته و «چارسو» گفته مي‌شود و آن، ميداني است كه چهاربازار، يعني محل كسب و كار و خريد و فروش، به آن ميدان متّصل مي‌شود. اين ميادين معمولاً سقفي گنبدي دارد. اما چهار بازارِ متّصل به آن، خيلي طولاني نيست و وسعت چنداني ندارد. شهر اصفهان كه هميشه از نظر تجارت مركز مهمّي بوده، هم بازارهاي زيبا و طولاني و پر كالايي داشته است و هم چهارسوهاي متعدّد و زيبا. مهمترين چهارسوها عبارت اند از:

چهارسو شاه: واقع در نزديك ميدان امام حد فاصل بين بازار قنادها و مدرسة ملاعبدالله.

چهارسو مخلص: در نزديكي چهارسو شاه به طرف شمال قرار گرفته است.

چهارسو نقاشي: واقع در حد فاصل محلّة خواجو و محلّة حسن‌آباد كه از چهارسوهاي معروف و زيباي اصفهان به شمار مي‌آيد. تصاوير زيبايي بر روي كاشيهاي مرغوب آن نقاشي شده و عكس سلاطين و پهلوانان معروف به تصوير كشيده شده است. اين چهارسو چندين بار مرمّت شده است و از آنجا كه ركن‌الملك نايب‌الحكومه اصفهان آن را مرمّت نموده، به نام چهارسوي ركن‌الملك نيز شهرت دارد.

چهارسوي فريدن و چهارسو آجري: هر دو در محلّة خواجو قرار داشته و طاق و رواق قابل توجّهي ندارند.

چهارسوي شيرازيها: در محدودة خيابان طالقاني است كه محلّة بزرگي نيز به همين نام مشهور است. گنبد و زينت‌آلات اين بنا بر اثر بي‌توجّهي از بين رفته ولي بازار آن هنوز فعال و در جاي خود باقي است.

چهارسو كوچك: كه در پايين چهارسو شيرازيها و در سمت مشرق آن قرار دارد، از چهارسوهاي قديمي به شمار مي‌آيد.

 در محلّة بيدآباد سه چهارسو به نام‌هاي عليقلي آقا، بيدآباد و درب شيخ وجود دارد كه چهارسوي بيدآباد در وسط و چهارسوهاي علي‌ قلي‌اقا و درب شيخ در طرفين آن قرار گرفته‌اند.

چهارسو مقصود: واقع در نزديكي ميدان نقش جهان است و در اصفهان شهرت زيادي دارد.

چهارسوي دروازه‌نو: اين چهارسو مجاور چهارباغ پايين و حد فاصل باغ تختي و سنبلستان قرار دارند. در نزديك آن محلّه‌اي به همين نام هست.

چهارسوي نمكي: اين چهارسو نيز در محلّة گلبهار اصفهان قرار دارد.

علاوه بر چهارسوهاي فوق در اكثر محلاّت اصفهان چهارسوهايي وجود دارد كه شهرت آنها بيش از شهرت چهارسوهاي ذكر شده نمي‌باشد. در بازارهاي اصفهان هم سر هر چهارراه، چهارسو ناميده مي‌شود كه داراي حوض سنگي هندسي شكل پرآب و زيبايي است. از جمله:

چهارسوي باغ قلندرها واقع در بازار نيماورد، چهارسو شاه، چهارسوي ساروتقي، چهارسوي ضرّابخانه، چهارسوي چيت‌سازها، چهارسوي كرباس فروشها، چهارسوي زرگرها و چهارسو نقاشي.

علاوه بر اينها امتداد پل فلزي به طرف شمال يعني خيابان آيت الله كاشاني به طرف ميدان جمهوري اسلامي حد فاصل بين خيابان شيخ بهايي و خيابان طالقاني، كه هر دو سمت راست خيابان آيت الله كاشاني قرار دارند، محلّه و منطقة چهارسو ناميده مي‌شود و شهرت فراوان دارد.

 


دسته ها : چهارسوق ها
1390/10/4 11:37 صبح
Susa Web Tools

Susa Web Tools


ساعت فلش


Pichak go Up
تماس با ما

کد تماس با ما


مترجم سايت

مترجم سايت

جاوا اسكريپت

X