معرفی وبلاگ
ندانم که این مرز مینو سرشت که گویی بهشت است از زرع و کشت کدامین بر و بوم ارزنده است که طنازی او برازنده است عروس طبیعت بت دلستان که پوشیده پیراهن پرنیان بود اصفهان، اصفهان، اصفهان، که بی او صفایی ندارد جهان بود اصفهان جلوه ای از بهشت بویژه به هنگام اردی بهشت مگو اصفهان است نصف جهان نیرز جهان هیچ بی اصفهان بود اصفهان قلب ایران زمین بود اصفهان به ز ما چین و چین
دسته
شاهنامه
گروه اصفهان شناسي زنده رو د
دانلود كتاب
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 127060
تعداد نوشته ها : 82
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

قبل از پيدايش وسايط نقلية موتوري مثل اتومبيل‌هاي مختلف، قطار، كشتي و هواپيما كه مسافر و بار را به سهولت حمل مي‌نمايند، تجار، مال‌التجاره‌هاي خود را به وسيلة چهارپايان مثل الاغ و قاطر و شتر و امثال آن حمل مي‌نمودند. همچنين مسافرتها و زيارتها به وسيلة همين چهارپايان انجام مي‌گرفت كه مدّت مديدي طول مي‌كشيد تا مال‌التجاره‌ها يا مسافرين پس از مشقّات و زحمات زياد به مقصد خود برسند. بنابراين احتياج فراواني به استراحتگاه بين راه داشتند تا خود و مركبشان در آن محل كمي توقف نموده، رفع خستگي نمايند و براي ادامة راه آماده شوند. به همين مناسبت سلاطين قديم ايران به فكر ساختن كاروانسراهاي مجهزّ ميان شهرهاي مهمّ تجاري يا اماكن مقدّسه زيارتي افتادند. اين كاروانسراها بهترين محل آسايش مسافران و حفظ امنيت كالاهاي آنها و همچنين محل ارتباط و اطلاع با شهرهاي ديگر بوده‌اند. كاروانسراها حُجرات متعددي جهت مسافر و طويله‌هاي مجهزّي براي مركب‌هاي آنها داشته است. بناي اين نوع كاروانسراهاي امن و مجهزّ در زمان صفويه به خصوص در عهد شاه عباس به اوج خود رسيد.

چنانكه در كتب تاريخ ضبط شده، شاه عباس تعداد 999 باب كاروانسرا در سراسر كشور احداث نموده است. بسياري از سيّاحاني كه در آن زمان به ايران آمده‌اند اين كاروانسراها را نام برده و مدتها در آنجا زندگي كرده‌اند. تاورنيه نوشته است: «بعضي از كاروانسراهاي ايران گنجايش يكصد مسافر را با اسبها و كالاهايشان داشته، تا مسافران بتوانند مدتها با آسايش و امنيت در آنجا به استراحت بپردازند». ژان شاردن تعداد حجرات و اتاقهاي يكي از اين كاروانسراها را 250 باب دانسته و نوشته است: «كاروانسرا داراي حوض بزرگي در وسط و درختان تنومندي در اطراف است.» تعداد كاروانسراهاي اصفهان را در عهد صفويه 182 باب ذكر كرده‌اند.

كاروانسراي مادرشاه (مهمانسراي عباسي)

در مشرق مدرسه چهارباغ و در سمت چپ خيابان چهارباغ يكي از بزرگترين كاروانسراهاي اصفهان واقع شده است اين كاروانسرا همزمان با بناي مدرسه چهارباغ احداث شده تا درآمد و عوايد آن به مصرف مخارج طلاب و نگهداري مدرسه برسد.

كاروانسرا در زمان سلطنت شاه حسين صفوي ساخته شد و در عداد آخرين آثاري است كه در اواخر حكومت صفويان در اصفهان ساخته شده است.

يكي از محققان و پژوهشگران معماري اسلامي، اين كاروانسراي چهار ايواني مستطيل شكل را داراي 128 متر طول و 93 متر عرض نوشته است كه در دو طبقه آن 140 اتاق دارد. در پشت اين اتاقها دو اصطبل سراسري نيز وجود داشته است.

اين كاروانسرا در دوره قاجاريه مانند ساير آثار اصفهان مورد بي مهري ظل السلطان حاكم اصفهان قرار گرفت و بالاخره نيز بوسيله اين شاهزاده حاكم به فروش رسيد.

درحدود سال 1343 شمسي مقرر گرديد كاروانسراي مادرشاه با حفظ جنبه هاي هنري و ارزش هاي معماري دوران صفويه به يك مهمانسراي بين المللي تبديل گردد. طرح هاي اوليه كار به وسيله ماكسيم سيرو متخصص مشهور كه تاليفات بسياري در معماري ايران و بخصوص كاروانسراها دارد آماده گرديد و با استفاده از شيوه هاي معماري سنتي و تقليد از نقاشي هاي موجود در بناهاي تاريخي بويژه نقاشي ها و گچبري هاي كاخ عاليقاپو سالن هاي مهمانسراي مزبور پس از مدت 8 سال آماده گرديد.

اين مهمانسرا كه امروز به نام مهمانسراي عباسي ناميده مي شود با نقاشي ها و تزئينات نقاشي و گچبريهاي بسيار زيبا و آثار چوبي نفيس و آلت و لفظ هاي باشكوه يكي از جاذبه هاي بسيار زيباي اصفهان بشمار مي رود.

علاوه برآن اين مهمانسرا پذيراي اجلاس ها و سمينارها و نشست هاي داخلي و بين المللي است كه در سالن هاي جديد الاحداث آن برگزار مي گردد.

كاروانسراي مقصود عطّار

 اين كاروانسرا در حوالي ميدان امام قرار داشته و بنا به توصية شاه عباس به دست عطّاري معروف، با تجهيزات كامل ساخته شده است كاروانسراي مذكور به شكل مربع مستطيل و به طول 136 متر و عرض 60 متر بوده. در اطراف آن اتاقهاي دو طبقه به ارتفاع 5/7 متر ساخته شده بود. در مدخل كاروانسرا دكانهايي در طرفين دالان ورودي قرار داشته است، اتاقهاي پاييني كاروانسرا داراي ايوان و مهتابي و اتاقهاي فوقاني داراي صندوقخانه بوده‌اند كف كاروانسرا سنگ‌فرش و در وسط آن حوض بزرگي ساخته بوده‌اند در گوشه و كنار ساختمان نيز چند چاه آب وجود داشته است.  پشت ساختمان طويله يا باربند، براي استراحت و خوراك حيوانات در نظر گرفته شده بود. مغازة عطّاري كه اين كاروانسرا را ساخته، در مقابل كاروانسرا بوده است. در اطراف كاروانسرا كتيبه‌هاي زيبايي وجود داشته كه در آن نصايحي با خط نستعليق نوشته شده بود كه براي كاروانيان سودمند و راهنما بوده است، از جمله اين جملات:«براي هر مسافر دو چيز لازم است اول پول براي رفع نياز و دوم شمشير براي حفظ آن». «اگر خواهي به مقصد برسي، شبانگاه حركت كن و بدان شب رازداري با وفاست و روز فاش كننده اسرار». «روزها همچون برادران و شبها خواهران آنها هستند.»

 كاروانسراهاي اصفهان:

محمد يوشني عباباف

ميرزا حسين

مشهدي ابراهيم

حاج محمدعلي

حاج محمدرضا عرب

حاج محمد كاظم

سيورسات خانه

مرتضي خان

خسرو آقا

دخانيات

مغزي

حاجي محمدحسين

باراندازه

بخش

تيمچه

بروجني

قيچي

 نو

بانك استقراضي

حاجي حيدر

طوقي

فيل سازها

عربها

حاجي يوسف  علي

حاجي باقر

دروازه دردشت

پاسنگ 

عزيزالله

قهروديه

شاه علي

 زفره‌يه

اردستانيها

مرغ 

شكربيك

اناريها

حاجي غلامعلي عصّار

سفيد

شَله ميراسماعيل

شماعي‌ها

آقا 

ميرحاج

خاني

جارچي

خوانساريه

حاج كريم

 تالار

ميرزاكوچك

مرداركشها

اسكرو

هندوها 

كريم پوستي

فخر

باربند  گلشن

گلشن

سر چاه

 مخلص

ملك

منجّم 

حمدصادق خان

سار و تقي

پست خانه

بازار كفش دوزه

جلوخان ميدان

بيگدلي

سه طبقه

شيشه‌گري

بورياباقها 

حسن‌آباد

قالي بافها

صفا

چهارسو مقصود

ياور

ميرپنج 

بلبلي‌ها

نادعلي

ملاباشي

مصطفي

 مسجد علي

 

 

 

محمد علاّف

حاج غلامرضا

مشهد باقر

 

بعضي از اين كاروانسراها هم‌اكنون نيز موجود هستند كه به عنوان مراكز تجّاري و انبار تجار و محل كسب  بازاريان اصفهان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بعضي  از آنها نيز به طور كلي ويران شده و به مراكز ديگري مبدل گرديده‌اند.

 

دسته ها : كاروانسرا ها
1390/10/4 11:36 صبح


 

 

در گوشه و كنار شهر تاريخي اصفهان برج هاي مدور و مرتفعي به چشم مي خورند كه بسياري اشتباهاً آنها را دژهاي قديمي شهر به حساب آورده اند.

اين برج ها به كبوتران تعلق داشته و كبوتر خان يا كبوترخانه ناميده مي شده اند بسياري از جهانگردان و خارجياني كه در روزگار صفويه به ايران آمده اند و اصفهان را مورد بازديد قرار داده اند تصاوير زيبايي از اين برجها در سفر نامه هايشان آورده اند و در باره آنها مطلب نوشته اند. با مطالعه اين سفرنامه ها مي توانيم به زوال تدريجي اين برج ها واقف شويم.

در قديم پرورش و نگهداري كبوتر در ايران معمول بوده و كبوتر خانه ها براي بدست آوردن فضله اين كبوتران ساخته مي شد. اين فضولات پس از مخلوط شدن با خاك، كود بسيار عالي مي شد تا خربزه و هندوانه و ساير ميوه هاي جاليزي بهتر پرورش يابند. يكي از خارجياني كه در عصر قاجاريه اصفهان را ديده از اهمال و سهل انگاري دولتمردان و حكام در نگهداري اين برجها اظهار تاسف كرده و اهميتي كه فضولات اين كبوتران براي مزارع داشته اند اشاره مي كند.

به هر صورت اين برجهاي گرد و بلند كه قسمت فوقاني آنها داراي طرحهاي زيبا و دل انگيز هستند داراي حجره هاي كوچكي در داخل مي باشند. اين حجره ها براي اين ساخته شده اند تا كبوتران آشيانه هاي خود را در آن بسازند.

 

 

 

در سالهاي اخير سازمانهاي مسئول براي حفاظت و مرمت برجهاي كبوتر اقدامات جدي را آغاز كرده اند. زيرا علاوه بر مطالعه و پژوهش در معماري اسلامي با بررسي بيشتر اين نكته مشخص مي گردد كه معماران ايراني در آن روزگاران علاوه بر صرفه جويي در زمين براي بهبود محصولات كشاورزي چه شگردهايي به كار مي برده اند. البته اين برجهاي كبوتر مخصوص اصفهان نبودند. در شهرستانها و روستاهاي تابع نيز برجهاي زيبايي مي بينيم كه براي همين منظور ساخته شده اند.

 

دسته ها : برج هاي كبوتر
1390/10/4 11:35 صبح

 

 

در ايران بعد از اسلام سقاخانه و سنگاب و هر وسيلة ديگري كه مردم تشنه را سيراب نمايد، تقدّس داشته است. مردم خيرانديش ابتدا ظروف پر آب را روي زمين و در هواي آزاد و ساية درختان كهن و طاق‌نماها قرار مي‌دادند تا تشنگان آبي بنوشند و سيراب شوند. تشنگان نيز، بعد از سيراب شدن سلامي بر حسين‌ابن علي(ع) و اهل بيت او – كه در كربلا آب را به روي آنها بسته و آنها را با لب تشنه شهيد كرده بودند – مي‌فرستادند. اما كم‌كم محلّي به نام سقاخانه ساخته شد، كه عبارت بود از اتاقي كوچك كه در وسط آن مخزني از آب قرار داشت. اطراف آن براي جلب توجه يا نذورات مردم، شمع روشن مي‌كردند. در قسمت ديگر سقاخانه چاه آب، با چرخه چي (چرخ چاه يا دولاب) و دلو و طنابي جهت پركردن مخزن آب بود. روي ديوار بعضي از سقاخانه‌ها تمثال ائمه به خصوص حضرت ابوالفضل(ع)، در حال آوردن آب از فرات و جنگ با اشقيا به تصوير كشيده مي‌شد. در بعضي سقاخانه‌هاي بزرگ و معروف، مرد سقا كه حكم متولي سقاخانه را داشت، با عبايي بر دوش و قبايي به تن و شال سبزي بر كمر و عرقچين سبز بر سر و تسبيحي در دست، در كنار سقاخانه مي‌ايستاد و براي مردم كه به منظور نوشيدن آب به سقاخانه مي‌آمدند شمع روشن مي‌كرد. معتقدين نيز تكه پارچه‌اي به پنجره‌هاي مشبك سقاخانه گره مي‌زدند تا دعايشان مستجاب و مشكل‌شان حل شود. مرد سقا، گاهي روضه هم مي‌خواند و عده‌اي هم گريه مي‌كردند و مرد سقا در ازاء اين كار مبالغي دريافت مي‌داشت.

ظرفي كه در سقاخانه‌ها به عنوان آب‌خوري براي نوشيدن آب استفاده مي‌شد، يك كاسة نسبتاً پهنِ لبه‌دار برنجي بود كه در وسط آن يك دست كوچك نصب شد بود. روي انگشتهاي دست و در كنار كاسه برنجي ادعيه‌اي حك شده بود. دستِ وسط كاسه، يادآور دست حضرت ابوالفضل (ع) بود كه در كربلا و هنگام آب آوردن براي اطفال امام حسين(ع) و يارانش قطع گرديده و سمبل تقدّس و فداكاري است.

فروشندگان دوره‌گردي هم در كوچه و بازار با مشك پرآبي زير بغل و كاسه سقّايي به دست، آب مي‌فروختند. بسياري از مغازه‌دارها يا صاحبان منازل در روزهاي گرم تابستان ظرف آبي را كه از قالبهاي يخ پر شده بود، جلو منزل يا مغازه خود مي‌گذاشتند تا رهگذران تشنه، از آن بنوشند و واقف را با دعا، به ثوابي برسانند. ظروف اين سقاخانه‌ها با زنجيري به مخزن متّصل شده بود. در شبهاي جمعه تعداد اين سقاخانه‌ها بيشتر مي‌شد زيرا معتقد بودند شب جمعه هر كار خيري ثواب بيشتري دارد.

در بعضي شهرستانهاي كويري و يا شهرهايي كه منابع زيرزميني آب آن بسيار عميق است و نمي‌توانند از چاه استفاده نمايند. آب انبارهايي مي‌ساختند كه آن را در فصل زمستان از آب باران و در مواقع ديگر از آب ماديها و جويها و قنوات و چاه‌هايي كه با تلمبه يا موتور پمپ كار مي‌كرده، پر مي‌كردند و مردم از آن استفاده مي‌نمودند. تا چندين سال قبل در تهران هر خانه براي خود آب انباري داشته كه با وضع نامطلوب و غير بهداشتي، هر چند گاه يك بار پر مي‌شد و به مصرف روزانه مي‌رسيد. اين آب انبارها عموماً آلوده و مركز ميكرب و كرم بود. پس از آنكه لوله‌كشي آب تهران به پايان رسيد مردم از اين مصيبت عظيم آسوده شدند.

از زمان صفويه در بناها و مساجد معظم و مهم و متعدّدي كه ساخته مي‌شد سنگابهاي زيبايي به شكل كاسة كعب‌دار بزرگي تعبيه مي‌شد كه هم ارتفاع و هم قطر بعضي از آنها بيش از يك متر بوده است. سنگابها از سنگهاي حجاري شده‌اي ساخته مي‌شد كه نقوش و اشعار با مسما و زيبايي روي آن نقش بسته بود. اين سنگابهاي هنري و زيبا پر از آب زلال و خنك بود. و هر نمازگزار و تازه‌واردي را سيراب مي‌نمود. كاسة فلزي كوچكي كه نقوش و خطوط زيبايي بر آن نقش بسته بود، روي سنگاب قرار داشت.

روي اكثر سنگاب‌‌ها با خط خوش اين مصرع به چشم مي‌خورد: «آبي بنوش و لعنت حق بر يزيد كن.»

اگرچه به علت بهداشتي نبودن سنگابها و لوله‌كشي آب، بيشتر سنگابها از بين رفته ولي هنوز تعدادي از آنها باقي است. از جمله:

سنگاب مسجد سيّد: اين سنگاب زيبا مربوط به دوران فتحعلي شاه قاجار است و بر روي آن كتيبه‌اي جامع و مفصّل نوشته شده است.
سنگاب مسجد رحيم خان: اين سنگاب كه از سنگ يكپارچه ساخته شده در ايوان جنوبي مسجد مذكور قرار دارد و كتيبه‌اي با خط خوش نستعليق روي آن نقش بته است.

سنگاب مسجد آقا ميرزا هاشم: اين مسجد در چهارسوق شيرازي‌ها واقع است. سنگاب آن داراي كتيبه‌اي با خط خوش نستعليق است و اين شعر بر روي آن نوشته سده است:

«آب در كرب و بلا اي قوم بد اختر نبود؟                           يا حسين تشنه لب فرزند پيغمبر نبود؟»

سنگاب سردر مقبره مجلسي:سنگاب زيبايي است و كتيبه‌اي دارد كه نام واقف آن– آقا ذوالفقار ولد آقا نصير– روي آن حكاكي شده و مربوط به سنه 1093 هـ.ق است.

سنگاب مسجد جامع: سنگاب ديگري مجاور بقعة مجلسي وجود داشته كه بر اثر مرور زمان و بي‌توجّهي نيمي از آن شكسته است. قطر دهانة اين سنگاب بزرگ و منقوش 15/1 متر مي‌باشد و اين سه مصرع شعر در بدنه سنگاب با خط ثلث به چشم مي‌خورد:

كرد وقف شاه مظلومان حسين ابن علي                   هر كه نوشد آب گويد لعن بر ابن زياد

شد تمام اين جام در عهد شه ايران صفي

سنگاب بقعة درب امام: اين سنگاب زيبا داراي كتيبه‌اي است به خط نستعليق كه واقفِ آن را ورثه حاج حيدر ذكر كرده است او اين سنگاب را وقف امام حسين(ع) نموده و تاريخ آن سال 1117 هـ . ق معيّن شده است.

سنگاب تالار تيموري: تالار تيموري كه پيش از انقلاب باشگاه افسران و فعلاً موزة آثار طبيعي است، در جنوب خيابان سپه قرار دارد. سنگاب نفيسي زينت بخش يكي از باغچه‌هاي آن است كه اين اشعار با خط نستعليق روي آن حكاكي شده است:

يافـت توفيــق ز رب متعــال                                     باغبــان شــه داريــن كمــال‌   

كــرد آراسته جامـي ز رخـام                                    كه شود بهره‌ور از كوثر و جام

تا خورد آب از آن تشنه لبــي                                    گـردد آمــرزش آن را سببــي

«باغبان» گشت سنة جام كمال                              چــون شــد از آب بقـا مالامال

سنگاب مسجد محلّه نو: اين سنگاب در سال 1276 هـ . ق وقف مسجد گرديده و در كتيبه آن نوشته شده است: «عمل حسين فرزند رضا».

سنگاب مسجد قتيبه: اين سنگاب زيبا در مسجد قتيبه، در خيابان شاه واقع است و اين شعر با خط نستعليق روي بدنة آن نوشته شده است:

از ره احسان نمود وقف به دوران دختــر باقــر ز ساكنيــن صفاهان

وقف ابوالفضـل كــرد سنگابــي تا كه شود سر فراز حضرت سبحان

هر كه خورد آب خوشگوار، نمايد لعـن فراوان بــه قاتــلان شهيــدان

سنگابهاي امام زاده اسماعيل: در اين امام زاده دو سنگاب نفيس وجود دارد كه اطراف آن با كاشي هاي هفت‌رنگ ساخته و تزئين شده و در كتيبة آن نام «شاهپري» بنت حاج ميرزا علي گزي و سنة 1049 هجري به چشم مي‌خورد. اين كتيبه، برجسته و به خط ثلث است. سنگاب‌ها هر دو از ريك ساخته شده و يكپارچه هستند.اما بر اثر حوادث طبيعي و يورش بيگانگان ترك خورده‌اند كه بعدها تعمير شده‌اند.

سنگاب مسجد حكيم: مسجد حكيم از مساجد معظم اصفهان و گنجينه‌اي از آثار خطوط اسلامي است، اين مسجد داراي سنگاب‌هاي زيبا و قابل توجهّي است كه يكي از آنها را حاجي نصرت – از خواجه‌هاي حرم شاه عباس صفوي – وقف نموده كه اشعاري هم بر روي آن نقش بسته است. سنگاب ديگر را شخصي به نام آقا رحيم وقف حضرت امام حسين(ع) نموده است.

سنگابهاي مدرسة ميرزا حسين: اين مدرسه در بيدآباد واقع شده و سنگاب آن را شخصي به نام حاج محمدكاظم وقف نموده. در كتيبه آن مشخص شده كه ساخت آن عمل استاد محمدحسين، فرزند استاد محمد حجار بوده و در سنه 1275 شمسي ساخته شده است.

سنگابهاي مدرسه چهارباغ: در مدرسه چهارباغ دو سنگاب نفيس و بسيار زيبا وجود دارد. يكي در مقابل ايوان جنوبي قرار گرفته كه بسيار زيبا و قديمي است و از كتيبه آن چنين بر مي‌آيد كه از جاي ديگر به اين محل انتقال داده شده است. سنگاب ديگر كه از نفاست و زيبايي هنرمندانه‌اي برخوردار است، در وسط سرسرا و پشت در ورودي قرار دارد. اين سنگاب كتيبه‌اي به خط خوش نستعليق دارد كه شامل صلوات بر چهارده معصوم مي‌باشد. تاريخ آن 1110 هـ .ق و سازنده آن محمدطاهر مشخص شده است.

سنگاب مسجد خوزان: قصبه خوزان در سِدِه اصفهان قرار دارد كه يكي از سه دهي است كه سده را تشكيل مي‌دهند. اين قصبه داراي مسجد معظمي است كه سنگاب زيبايي در آن ساخته شده و تنها كتيبة مسجد نيز روي سنگاب آن نقش بسته كه نام واقف را حاجي حيدر و تاريخ آن را 1108 هـ .ق قيد كرده است.

سنگاب مدرسه صدر: اين سنگاب نفيس را حاجي محمد ابراهيم در سنه 1275 وقف اباعبدالله حسين(ع) نموده و با خط خوش نستعليق اين بيت را بر روي آن نقش كرده‌اند:

مي‌نوش آب و لعنت حق بر يزيد كن                                      جان را فداي مرقد شاه شهيد كن

سنگابهاي مسجد امام : در اين مسجد بي‌نظير چندين سنگاب نفيس از سنگ مرمر و سنگهاي يكپارچة ديگر به چشم مي‌خورد. در بين سنگابهاي آنجا سنگاب سرسراي مدخل و سنگاب چهلستون مسجد واقع در مغرب گنبد بزرگ و سنگابهاي مرمر واقع در وسط گنبدهاي شرقي و غربي و سنگاب واقع در چهلستون غربي گنبد از همه سنگابها نفيس‌تر و بزرگتر است. يكي از آن سنگابها داراي كتيبه‌اي بسيار زيبا با خط نستعليق است كه اشعار زير بر روي آن نقش بسته است و مصرع دوم آخرين بيت مادة تاريخ سنگاب است.

چون به فرمـان سليمان زمان شاه جهان                       آنكه باشد فلكش از مه نو حلقه به گوش

شاه جم جـــام كــز آوازة آب تيغــش                            شد به كانون جهان آتش بيداد خمــوش

گشت در مسجد شاه اين قدح آب تمــام                        كه ز هم چشمي او جام جم آمد به خروش

چــون به ياد شهدا آب خوري مي‌گويـد                             لب باز قدح او كه به جــان بادت نــوش

فكر سامي پي تاريخ به هر سو مي‌گشت                    گفتمش زمزمي از كعبه ثانـي زده جوش

علاوه بر سنگابهاي فوق بسياري از سنگابهاي نفيس ديگر نيز در اصفهان بوده كه بر اثر بي‌توجهي و يا هجوم بيگانگان از بين رفته است.

 

دسته ها : سنگابها
1390/10/4 11:33 صبح

اين حمّام در پشت مطبخ و جنب عمارت دولتي ساخته شده كه يادگاري از دوران صفويه است. گويند زماني كه سيف‌الدوله، سلطان محمدميرزا، شالودة بناي عمارتي را در اين محل مي‌ريخته، در حين كند و كاوي كه به عمل آمده، اين حمّام از زير خاك بيرون آمده و عجب اينكه سالم و بدون عيب باقي مانده بود. اين حمّام كه يكي از بهترين و زيباترين حمّامهاي زمان خود بود، از سنگهاي مرمر عالي و كاشيهاي مرغوب و ديگر مصالح خوب ساخته شده بود. چند سال قبل آزمندان، به طمع مصالح گرانبهاي آن، حمّام را خراب كرده و مصالح آن را تاراج كرده و به فروش رسانيدند.

از جملة حمّامهاي معروف ديگر اصفهان حمّامهاي زير را مي‌توان نام برد:

- حمّام شاهزاده ها، در بازار صباغان اصفهان ‌

- حمّام بيگدلي، در شمال شرقي ميدان نقش جهان

- حمّام خواجو در مغرب چهارباغ صدر اصفهان

- حمّام شيخ بهايي در حوالي مسجد جمعه، از اين حمّام داستانهاي شگفت‌انگيزي نقل مي‌شود، از جمله اينكه با يك شمع آب آن گرم مي‌شده است.

- حمّام سنگ حمّام چيت‌سازها، در محلّة نو

- حمّام ذوالفقار، در بازار بزرگ نزديك مسجد و مدرسه‌اي به همين نام

- حمّام رستم‌خان و حمّام سيف‌الدين و حمّام ميرزا روح  الله در قلعه بزرگ

-حمّام لله بيك، در بازار بزرگ

- حمّام ساروتقي، دربازار ساروتقي

- حمّام شيخ لطف الله، در ظلع شرقي ميدان نقش جهان

- حمّام ‌تراشها، در نزديكي مسجد جامع عتيق

- حمّام مشيرالملك و حمّام شيرعلي كه از شهرت خاصي برخوردار بوده است.

- حمّام كربلايي – از دلقكهاي معروف شاه عباس – كه شهرت خاصي داشته و در دردشت واقع بوده است.

از حمّامهاي ديگر دردشت حمّام ملاشمس، حمّام جوجي، حمّام وزير، حمّام شورا، حمّام شيخ و حمّام آقاشير را مي‌توان نام برد.

در محلّه خواجو حدود بيست حمّام وجود داشته است. از جمله حمّام تيموربيك و حمّام مير قاسم بيك. حمّام عباسي نيز از حمّامهاي مشهوري بوده كه در دروازه عباسي قرار داشت.

در ميدان كهنه اصفهان نيز حمّامهاي متعددي بوده كه حمّام ميرزا صدر جهان مستوفي الممالك از همه مهمتر بوده است.

عباس‌آباد اصفهان نيز كه محل سكونت تبريزيهاي مقيم اصفهان بوده، باب حمّام داشته و مهمترين آنها، حمّام چلپي بوده. اين حمام را چلپي استانبول كه ازتجار معروف زمان صفويه مي‌باشد نزديك منزل خود در عباس‌آباد ساخته است.حمّام اسفندياربيك نزديك پل باباركن به دست اسفنديار بيك سردار شاه عباس ساخته شده است. حمّام سعادت‌آباد واقع در كاخ سعادت‌آباد به دست يكي از سلاطين صفويه ساخته شده و حمّام سلطنتي بوده است.در جلفاي اصفهان هفت باب حمّام اختصاصي وجود داشته كه هر كدام در يكي از محلاّت جلفا به همان نام شهرت داشته است.

در ميدان كهنه كه محلّه قديمي و پرجمعيت اصفهان مي‌باشد، حمّامهاي ديگري بوده از جمله حمّام كمرزرين، حمّام تخت، حمّام ميرزا كوچك، حمّام ميرآخورباشي، حمّام فراشباشي، حمّام نقشيان، حمّام ميرزافصيح،حمّام رخت‌شويان و حمّام ميرزاصدر. از حمّامهاي ديگر حمّام پايدار در هارون ولايت، حمّام خاصه تراش، سلماني مخصوص شاه عباس در نيماورد – حمّام ميرزاباقر در مسجد سيد و حمّام ميرزااسماعيل در دارالبطّيخ را مي‌توان نام برد.

 به طور كلي در زمان صفويه 273 باب حمّام در اصفهان داير بوده، بعضي از اين حمّامها هنوز داير است و بسياري از آن خراب و متروك گرديده است. در قرن اخير بسياري از حمّامهاي اصفهان بهداشتي گرديد و خزينه كه عامل انتقال ميكرب بود به دوش تبديل شده است. داستان مكرم و امام جمعه اصفهان در حمّام عمومي كه باعث بستن خزينه‌ها شد، بسيار آموزنده و از ابتكارات مكرم اصفهاني بوده است. حمّامهاي عمومي به نمرة اختصاصي و عمومي تقسيم گرديده و همه آنها داراي دوش آب سرد و گرم مي‌باشد

دسته ها : گرمابه ها
1390/10/4 11:32 صبح

اين حمّام در محلّة بيدآباد، در كنار نهر «فدين» يا «فدن» قرار دارد و با اسلوبي خاص و مصالح عالي ساخته شده، به طوري كه نظر هر بيننده‌اي را جلب مي‌كند. در كنار حمام، مسجد و مدرسه‌اي به همين نام بنا شده و حمّام وقف آنها گرديده است. در كنار آن حمّام كوچكتري ساخته شده تا زن و مرد بتوانند هر دو از حمّام استفاده نمايند.

دسته ها : گرمابه ها
1390/10/4 11:31 صبح

 اين حمّام در شمال شرقي خيابان سپه فعلي و در شمال ميدان چهار حوض قديم اصفهان قرار داشت. اين حمّام را يكي از خواجه‌سرايان سلاطين صفويه به نام خسروآقا با اسلوب و استحكام خاصي ساخته بود. حمّام خسروآقا از نظر معماري و مصالح ساختماني و وسعت، جزء بناها و آثار تاريخي محسوب مي‌شد. آب مصرفي آن از چاه تأمين مي‌گرديد و هم سطح زمين ساخته شده بود و از نظر اكسيژن و بهداشت كمبود نداشت. از اين حمّام بسيار زيبا داستانهاي جالبي به يادگار مانده است. چند سال قبل افرادي ناشناس(!) اين حمّام را شبانه با عنوان و بهانة تعريض خيابان خراب كردند، كه هم از طرف مردم و هنرمندان و علاقمندان تاريخ و فرهنگ و آثار معماري ايران و هم از سوي سازمان يونسكو بسيار اعتراض و سر و صدا ايجاد كرد. حمّام شاه: اين حمّام در بازار اصفهان قرار دارد. اگرچه باني و سازنده آن معلوم نيست اما از مجلل‌ترين و زيباترين حمّامهاي اصفهان بوده است. حمام شاه با سنگهاي مرمر و كاشيكاريهاي زيبا و نقاشيهاي ارزشمند تزئين يافته است. در اين حمّام چاله حوضهايي جهت آب‌بازي و شنا وجود داشته كه در حال حاضر هم وجود دارد، ولي چند سالي است كه از آن استفاده نمي‌شود.

دسته ها : گرمابه ها
1390/10/4 11:28 صبح
Susa Web Tools

Susa Web Tools


ساعت فلش


Pichak go Up
تماس با ما

کد تماس با ما


مترجم سايت

مترجم سايت

جاوا اسكريپت

X